فولادهای مناسب شفت سازی کدامند؟

با پیشرفت روزافزون علم و فناوری در زمینه صنعت، فولادهای پیشرفته‌تری در این زمینه ساخته شده‌اند. در واقع، برای دستیابی به نتایج بهتر انواع فولاد با ویژگی‌ها و خواص منحصر به فرد، به مرحله تولید می‌رسند.
عملیات شفت سازی، یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین عملیات‌ها در زمینه ساخت صنایع گوناگون به شمار می روند. ساخت شفت با استفاده از فولاد هایی با خواص خاص انجام شده و فولادهای  شفت سازی، فولادهایی هستند که علاوه بر پوشیده شدن با کروم، در برابر عوامل خوردگی و تخریب گر، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
برای بهبود و تداوم عملیات شفت سازی، نیاز به ساخت فولاد های مناسب وجود داشته و حیاتی است. به همین دلیل، تولید فولادهای مناسب برای شفت سازی به طور مداوم و بسته به نوع پروژه، اندازه نوع شفت مورد نظر، میزان عمق شفت و همینطور شرایط محیطی و زمین شناختی محل ساخت، متفاوت است.
اما به طور کلی باید گفت فولادهایی که معمولاً در ساخت و ساز انواع شفت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند.

۱- انواع فولادهای آلیاژی

فولادهای آلیاژی یکی از بهترین و کارآمدترین انواع فولاد در زمینه صنعت به شمار می‌روند.
این فولادها با هدف ساخت انواع تجهیزات صنعتی و مهم همچون شفت تولید می‌شوند و برخی از آنها مانند فولاد آلیاژی ۴۱۴۰، به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون مقاومت بسیار زیاد در برابر اعمال فشار زیاد و خستگی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- فولادهای مقاومتی

فولادهای مقاومتی، همانطور که از نامشان پیداست مقاومت بسیار بالایی داشته و به عنوان یک فولاد پرکاربرد در صنعت ساخت شفت به شمار می‌رود.
ویژگی‌های منحصر به فرد فولادهای مقاومتی همچون ASTM و A572، سبب استفاده گسترده از آنها برای ساخت و ساز تجهیزات صنعتی، شده است.

فولادهای مناسب شفت سازی

۳- انواع فولادهای کربنی

فولادهای کربنی، یکی دیگر از کاربردی‌ترین فولادهای ساخته شده به شمار می‌روند که به سبب فرایند تولید پیچیده و منحصر به فرد، دارای خواصی همچون ضد خوردگی و مقاومت بسیار بالا شده‌اند.
استفاده از فولادهای کربنی همچون ASTM A36، برای ساخت شفت‌هایی که در مناطق خشک و غیر قابل تماس با مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، بسیار رایج بوده و به همین دلیل ساخت و تولید آنها گسترش پیدا کرده است.

۴-‌ انواع فولادهای ضد زنگ

فولادهای ضد زنگ، گزینه دیگری از انواع فولاد هستند که در فرایند شفت سازی به صورت عمده کاربرد دارند. خوب است بدانید که فولادهای ضد زنگ حاوی مقدار زیادی کروم و نیکل هستند و از خواصی همچون مقاومت بالا به خوردگی و زنگ زدگی و استحکام بالا برخوردارند.

۵- انواع فولادهای نهان گریز

فولادهای نهان گریز، از دیگر فولادها هستند که به سبب مقاومت بسیار بالا و منحصر به فردشان برای تولید ابزارهای برشی و شکل دهی به انواع فولاد، فرایند شفت سازی و… به کار برده می‌شوند. فولادهای نهان گریز به عنوان فولادهای بسیار تیز و با درجه سختی بالا، شناخته شده هستند.
فولادهای معرفی شده به عنوان کاربردی‌ترین فولادها برای ساخت انواع شفت، به کاربرده می‌شوند و به همین دلیل، بر اساس نوع مصرف و تعیین نیازهای خاص در صنایع گوناگون، به تولید انبوه رسیده‌اند.
توجه داشته باشید که استفاده از هر یک از این فولادها بسته به ویژگی‌های مقاومتی و فیزیکی فولاد متفاوت است و به نوع و نحوه استفاده بستگی دارد.

مشخصات فولادهای مورد استفاده برای ساخت شفت

فولادهایی که اغلب برای ساخت شفت مورد استفاده قرار می‌گیرند از مشخصات و ویژگی‌هایی خاص پیروی می‌کنند. در واقع وجود این ویژگی‌ها و مشخصات سبب شده تا بتوان از آنها برای ساخت انواع شفت استفاده کرد و تولید آن ها را بهبود بخشید.

در ادامه به برخی از مشخصات فولادهایی که برای ساخت شفت مناسب هستند، اشاره خواهیم کرد.

۱- استحکام و مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل فیزیکی

اغلب فولادهایی که برای ساخت شفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حتماً از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند. زیرا استفاده و مصرف شفت‌ها اغلب برای ساخت تجهیزات صنعتی بوده و عدم استحکام و مقاومت آن ها، فرایند تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.

۲- مقاومت بالا در برابر سایش

فولادهایی که برای ساخت شفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید مقاومت بالا و مناسبی در برابر سایش داشته باشد. چرا که در غیر این صورت، ممکن است فرایند تولید تجهیزات صنعتی مورد نظر با مشکل مواجه شود و یا امکان دسترسی به قطعات شفت، فراهم نشود.

۳- برخورداری از ضریب حساسیت کم

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان به فولادهای مورد استفاده برای ساخت شفت در نظر داشت، می‌توان به برخورداری این فولادها از ضریب حساسیت کم اشاره کرد. فرایند پیچیده ساخت شفت، استفاده از انواع فولادها با ضریب حساسیت کم را ممکن کرده است.
بنابراین، فولاد های انتخابی باید از ضریب حساسیت برشی پایینی برخوردار باشند.

مشخصات فولادهای مورد استفاده برای ساخت شفت

۴- برخورداری از خواص حرارتی مناسب

توجه داشته باشید که برخورداری فولادهای مورد استفاده برای ساخت شفت از خواص حرارتی مناسب، بسیار حائز اهمیت است و این ویژگی، یکی از نکات کلیدی و اصلی برای ساخت انواع شفت به شمار می‌رود. فرایند ساخت شفت، پیچیده و منحصر به فرد است و فولادهایی که در این فرایند شرکت می‌کنند، باید خواص حرارتی مناسبی داشته باشند.

۵- برخورداری از خواص ضد زنگ

یکی دیگر از مشخصات و ویژگی‌های فولادهایی که برای ساخت شفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، این است که این فولادها از خواص ضد زنگ برخوردار باشند. ساخت شفت با استفاده از فولادهای ضد زنگ، یکی از بهترین روش‌های دستیابی شفت به خواص مورد نظر است.

۶- برخورداری از سختی بالا

با توجه به اهمیت کاربرد فولادهای مود استفاده برای ساخت شفت ها، فولاد های انتخابی باید از سختی بسیار بالایی برای ساخت تجهیزات مورد نیاز، بهره مند باشند. در نتیجه، انتخاب فولادهایی که سختی بالایی دارند، بسیار ضروری است.

۷- برخورداری از‌ ویژگی ماشین کاری راحت

شفت هایی که در صنعت به کار برده می شوند، باید از ویژگی ماشین کاری راحت، برخوردار باشند و بتوان در فرآیند ساخت شفت، به صورت انبوه از آن ها استفاده کرد.
علاوه بر موارد بالا بهتر است بدانید که مشخصات فولادهای مورد استفاده برای ساخت شفت می‌توانند متنوع باشند و بسته به نوع پروژه ساختی، انواع نیازهای مهندسی و عمق شفت، تغییر کنند.

در ادامه، به چند نمونه از انواع فولاد با مشخصات ساخت شفت، اشاره خواهیم‌ کرد.

۱- فولاد ASTM A572

فولاد ASTM A572، به عنوان یک فولاد کربنی با مقاومت بسیار بالا و تحمل فشار و نیروهای خمشی مناسب، برای ساخت انواع شفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- فولاد ASTM A36

فولاد ASTM A36، نوع دیگری از فولادهای کربنی به شمار می‌رود که از خواصی همچون خواص ضد زنگ و ضد ضربه برخوردار بوده و یکی از فولادهای کاربردی برای ساخت شفت به شمار می‌رود.

۳- فولاد ASTM A992

فولاد ASTM A992، دارای خواصی همچون استحکام و مقاومت بسیار بالا برای ساخت انواع شفت‌ها به شمار می‌رود. تولید این فولاد برای شفت‌هایی که در پروژه‌های مهندسی بزرگ و خاص، مورد استفاده هستند، بسیار رایج است.
توجه داشته باشید که انتخاب فولاد مناسب برای ساخت شفت‌ها باید توسط مهندسین متخصص در زمینه‌های مختلف و با توجه به نیازهایی که برای پروژه تعیین شده است، انجام شود.
همچنین خوب است بدانید که مشخصات فولاد بسیار حائز اهمیت بوده و ساختارهای شفت با مشخصات فولاد ساختی، تعیین می‌شود. (ساخت شفت با انواع فولاد باید طبق استانداردهای جهانی انجام شود.)

چهار نوع اصلی فولاد مورد استفاده

فولاد، عضو جدایی ناپذیر صنعت و پروژه‌های صنعتی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای ساخت تجهیزات صنعتی است.
جالب است بدانید که چهار نوع اصلی فولاد هستند که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به چهار نوع اصلی فولاد مورد استفاده در صنعت و ضروری برای ساخت تجهیزات صنعتی، اشاره خواهیم کرد.

۱- فولاد های کربنی (carbon steal)

کربن، یکی از اصلی ترین مواد اولیه برای ساخت فولاد به شمار می‌رود و استفاده از کربن برای ساخت فولاد و به وجود آوردن ویژگی های منحصر به فرد در آن، بسیار ضروری است.
فولادهای کربنی از مقاومت و استحکام مناسبی برخوردار هستند و از قابلیت امکان تغییر در میزان کربن برخوردارند که با توجه به نوع پروژه، متغیر است.
این فولادها به دلیلی سختی بالا عمدتاً برای ساخت ساختمان، ابزار فلزی سخت و قطعات خودرو، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- فولادهای آلیاژی (alloy steal)

فولادهای آلیاژی، یکی دیگر از مهمترین فولادهای ساخته شده در صنعت به شمار می‌روند. این فولادها از مقاومت و سختی بسیار بالایی برخوردارند و معمولاً ترکیبی از عناصر آلیاژی همچون کروم، مولیبدن و وانادیوم هستند.
فولادهای آلیاژی مقاومت و دوام بالایی در برابر فشارهای بالا و حرارت بسیار بالا از خود نشان می‌دهند و یکی از مناسب‌ترین فولادها برای ساخت تجهیزات صنعتی که نیاز به فرایند ساخت پیچیده و سخت دارند، به شمار می‌روند. فولاد های آلیاژی در صنایعی همچون خودروسازی، ساخت تجهیزات سنگین، هوافضا و… کاربرد ویژه‌ای دارند‌.

۳- فولادهای ضدزنگ (stainless Steel)

همانطور که می‌دانید، فولادهای ضد زنگ یکی از کاربردی‌ترین فولادهای موجود برای ساخت انواع صنایع به شمار می‌روند.
در فولادهای ضد زنگ از مقدار معین و متغیر کروم و نیکل استفاده می‌شود، که این فولادها را در برابر عوامل شیمیایی و خوردگی، مقاوم می‌کند.
مقاومت فولادهای ضد زنگ در برابر زنگ زدگی و خوردگی، یکی از دلایل استفاده از آنها برای ساخت تجهیزات صنعتی به شمار می‌رود.

چهار نوع اصلی فولاد مورد استفاده

۴- فولادهای ابزار (tool steal)

فولادهای ابزار، از مقاومت و سختی بسیار بالایی در برابر عوامل تخریبگر سایشی، حرارت و خراش به شمار می‌روند. این فولادها به دلیل مقاومت بسیار بالا یکی از عناصر اصلی برای ساخت تجهیزات و ابزاری هستند که نیاز به مقاومت در آنها احساس می‌شود.
امروزه با ساخت روز افزون تجهیزات صنعتی و ابزارهای مورد استفاده در این تجهیزات، تولید و بهره‌برداری از فولادهای ابزار بسیار افزایش پیدا کرده است.
این فولادها چهار نوع اصلی از انواع فولاد به شمار می‌روند که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بسیار عالی و کاربردی، مورد استفاده قرار دارند.
البته باید توجه داشت که وجود ویژگی‌های مورنیاز در انواع فولاد، به نوع کاربرد و مصرف آنها بستگی داشته و می‌توان این ویژگی‌ها را بسته به نوع کاربرد تغییر داد.

گریدهای فولادی که باید از آنها استفاده کرد

انتخاب گریدهای فولادی، یکی از مراحل اصلی ساخت یک پروژه مهندسی شده به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که انتخاب گرید مناسب فولاد برای یک پروژه به مواردی همچون شرایط محیطی پروژه، نیازهای مکانیکی پروژه، نیازهای تجهیزاتی و… بستگی دارد.
اما گریدهای پرکاربردی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها به اهداف مورد نظر دست یافت. در ادامه به برخی از گریدهای فولادی که باید از آنها استفاده کرد، اشاره خواهیم کرد.

۱- گرید های ASTM A572

گریدهای ASTM A572، از پرکاربردترین گریدهای فولادی به شمار می‌روند که به دلیل برخورداری از شرایط و ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد همچون استحکام و مقاومت بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- گرید های ASTM A36

این گریدها، یکی دیگر از انواع کلیدهای پرکاربرد در صنعت به شمار می‌روند که به طور معمول در انجام پروژه‌هایی همچون ساختمان سازی و پروژه‌های معمولی ساخت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. (توجه داشته باشید که فولاد ASTM A36، تنها برای ساخت در بناهای ساختمانسازی و پروژه‌های ساختمانی به کار برده می‌شود.)

گریدهای فولادی که باید از آنها استفاده کرد

۳- گریدهای ASTM A992

بهتر است بدانید که گرید های ASTM A992، به عنوان گرید اصلی برای ساخت انواع فولاد با استحکام و دوام بالا به شمار می‌رود.
ویژگی‌های ساختاری و مقاومتی این گرید سبب استفاده گسترده از آن برای ساخت تجهیزات صنعتی متفاوت شده و استفاده از گرید ASTM A992، برای پیشبرد ساختارهای بزرگ و مهم مورد استفاده قرار گرفته است.
این گریدها از مناسب‌ترین و پرکاربردترین گریدهای موجود در صنعت به شمار می‌روند و استفاده از آنها برای ساخت انواع تجهیزات صنعتی بسیار ضروری و حیاتی است.

قیمت انواع فولاد مناسب شفت

شفت‌ها، همان اجزای چرخشی و کارساز در ماشین آلات هستند که معمولاً با مقطعی گرد و دایره‌ای، انتقال نیرو را از جهات مختلف به منطقه مورد نظر را با استفاده از دستگاه‌های تولید کننده نیرو انجام می‌دهند.
شفت ها از قطعات مهم هر دستگاه یا ماشین، به شمار رفته و به سبب کاربرد های منحصر به فرد و ویژگی‌های بسیار عالی که دارد، امکان دسترسی به انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز را برای تولید کنندگان فراهم کرده اند. در نتیجه تولید شفت‌ها روز به روز بیشتر شده و کمک آنها به صنایعی مختلف، بیش از پیش شده است. از جمله این صنایع می‌توان به صنایعی همچون صنایع خودروسازی، صنایع تولید کاغذ، صنایع تولید ساعت‌های‌ مختلف، صنایع ساخت اتصالات گیربکسی، صنایع ساخت انواع جرثقیل و بالابرها، صنایع ساخت انواع موتور آلات در دستگاه‌های گوناگون و… اشاره کرد.
همچنین، تولید شفت، کاربردهای ویژه و منحصر به فردی را برای ساخت انواع قطعات در راه آهن به وجود آورده است. کاربرد گسترده شفت‌ها، سبب شده که شفت به عنوان یکی از ضروری‌ترین قطعات صنایع به شمار رود و به تولید و تعداد انبوه برسد.
قیمت انواع فولاد مناسب شفت، مقدار ثابت نیست و می‌توان قیمت‌های متغیری برای ساخت انواع شفت، در نظر گرفت.
در واقع عوامل متغیری وجود دارند که می‌توانند بر قیمت نهایی شفت تاثیر بگذارند.

در ادامه به برخی از عواملی که می‌تواند قیمت شفت را تحت تاثیر قرار دهند، اشاره خواهیم کرد.

۱- ابعاد شفت

شفت‌ها در ابعاد یکسان ساخته و تولید نمی‌شوند و امکان ساخت انواع شفت با ابعاد مختلف وجود دارد. بهتر است بدانید که ابعاد شفت تاثیر مستقیمی بر هزینه‌ها و قیمت نهایی خرید فولاد خواهد گذاشت و می‌توان گفت هرچه ابعاد شفت بزرگتر باشد، قیمت خرید فولاد موردنیاز شفت بیشتر و هرچه این ابعاد کوچکتر باشد، قیمت، کاهش خواهد یافت.

قیمت انواع فولاد مناسب شفت

۲- نوع فولاد

همانطور که گفته شد، فولادهایی که برای ساخت شفت به کار می‌روند، فولادهای یکسانی نبوده و متغیر هستند. در نتیجه، نوع فولاد های انتخابی، می‌توانند هزینه‌ها و قیمت‌های نهایی آن را تحت تاثیر قرار دهند. توجه داشته باشید که فولاد ها قیمت های متغیری داشته و با توجه به کاربرد شفت، انتخاب می شوند.

۳- مشخصات شفت

مشخصات و ویژگی‌های شفت می‌تواند هزینه‌ها و قیمت‌های نهایی پیشنهادی را تحت تاثیر قرار دهد. همانطور که گفته شد، مشخصات شفت باید با توجه به نوع پروژه و دستگاه‌ها و تجهیزات ساختی آن، برگزیده شود. مشخصات شفت با توجه به عواملی همچون نوع فولادهای به کار رفته، فرایند ساخت و ابعاد شفت تعیین شده و می‌تواند تغییرات بسیاری در قیمت‌های نهایی شفت ایجاد کند.

۴- منطقه جغرافیایی

منطقه جغرافیایی، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند قیمت‌های نهایی خرید فولاد شفت را تحت تاثیر قرار دهد. در شهرها و کشورهایی که تقاضا برای خرید شفت بسیار بالاست، قیمت‌ها بیشتر بوده و در شهرها و کشورهایی که این تقاضا کم است، قیمت‌ها تعیین شده نیز کمتر هستند.

۵- شرایط بازار

شرایط بازار از جمله عواملی است که می‌تواند قیمت فولاد شفت‌ها را با کاهش یا افزایش مواجه کند. در واقع قیمت فولادها در بازارهای مختلف و در زمان‌های مختلف، متغیر است. توجه داشته باشید که عواملی همچون وجود تغییرات در عرضه و تقاضا، نرخ ارز و استانداردهای جهانی، می‌توانند تاثیری بر قیمت نهایی شفت بگذارند.

۶- هزینه های حمل و نقل

هزینه‌های حمل و نقل، یکی دیگر از عواملی هستند که می‌توانند تاثیر بسزایی بر هزینه‌ها و قیمت‌های نهایی خرید فولاد شفت داشته باشند.
در نتیجه توصیه می‌کنیم هنگام خرید فولاد شفت، حتماً هزینه‌های حمل و نقل را لحاظ کنید.
پیشنهاد ما به شما این است که برای اطلاع از آخرین قیمت‌ها و همچنین، تعیین قیمت دقیق پروژه، حتماً با تولید کنندگان محلی و معتبر شهر خود تماس حاصل فرمایید و قیمت‌های دقیق را از آنها دریافت کنید.
همچنین، شما می‌توانید از افراد با تجربه برای خرید انواع فولاد مناسب شفت با بهترین قیمت، مشورت‌های لازم را داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی