فولاد اتومات سرب دار

فولاد اتومات سرب دار، از انواع فولاد هستند که به صورت انبوه و گسترده برای ساخت تجهیزات صنعتی و ارتقا محصولات صنعتی به کار برده می‌شوند.
همانطور که می‌دانید، فولاد نقش شگرفی در ارتقاء محصولات صنعتی داشته است و فولادهای اتومات جهت پیشبرد اهداف صنعتی به مرحله تولید رسیده‌اند.
خوب است بدانید که فولادهایی که تحت عنوان فولادهای اتومات ساخته، تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مقدار بسیار کمی از عنصر کربن ساخته شده‌اند و به همین دلیل است که معمولاً از قابلیت ماشین کاری و تراشکاری مناسبی برخوردار هستند.
فولاد اتومات معمولا از ترکیب عناصر آلیاژی همچون سرب، فسفر، گوگرد، کربن و… ساخته شده است و به همین دلیل، با کاهش یا افزایش میزان درصدهای هریک از این عناصر، می‌توان گرید های گوناگونی از فولاد اتومات را تولید کرد.
فولاد اتومات سربدار، یکی از انواع فولاد اتومات به شمار می‌رود که حاوی مقدار معینی از عنصر سرب می باشد. خوب است بدانید که مقدار عنصر سرب موجود در این فولاد، به عنوان عنصر آلیاژی به کار رفته و حضور سرب در مراحل ساخت این فولاد، بسیار حائز اهمیت است.
فولاد اتومات سرب دار، به دلیل حضور عنصر سرب از ویژگی‌های منحصر به فرد و بسیار کاربردی برخوردار می‌باشد.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های فولاد اتومات سربدار اشاره خواهیم کرد.

۱- انعطاف پذیری و شکل دهی آسان

فولاد اتومات سربدار، از فولاد هایی است که به دلیل حضور بالای سرب در مراحل ساخت آن از ویژگی انعطاف پذیری مناسب و شکل دهی آسان برخوردار است.
همچنین، انعطاف پذیری و شکل دهی آسان فولاد اتومات سرب دار سبب شده تا بتوان از این عنصر برای ساخت انواع قطعات در صنعت با اشکال گوناگون استفاده کرد.

فولاد اتومات سرب دار

۲- مقاومت بالا در برابر سایش

یکی دیگر از ویژگی‌های فولاد اتومات سرب دار، مقاومت بالای این فولاد در برابر سایش و فرسایش می‌باشد.
حضور عنصر ساخت در فرایند تولید این نوع فولاد اتومات، سبب افزایش مقاومت این فولاد در برابر سایش و فشارهای فیزیکی شده است.
مقاومت بالای این فولاد، امکان ساخت انواع قطعات در صنایع را فراهم کرده است.

۳- برخورداری از خواص مکانیکی استاندارد

از دیگر ویژگی‌های فولاد اتومات سرب دار، می‌توان به خواص مکانیکی مناسب و استاندارد این فولاد اشاره نمود.
فولاد اتومات سرب دار، استحکام و سختی بالایی داشته و از دوام و پایداری مناسبی برخوردار است.
خواص مکانیکی بی‌نظیر این فولاد، از دلایل اصلی کاربرد گسترده آن در صنعت به شمار می‌رود.

۴- برخورداری از قابلیت ماشین کاری و تراشکاری

فولادهای اتومات سرب دار، از قابلیت ماشین کاری و تراشکاری برخوردار می‌باشند.
حضور عنصر سرب با درصدهای گوناگون برای ساخت این فولاد، سبب ماشین کاری بهتر و تراشکاری آسان‌تر این فولاد شده است.
خوب است بدانید که قابلیت ماشین کاری و تراشکاری فولاد اتومات سرب دار، سبب شهرت این فولاد در صنعت شده است.

۵- طول عمر بالا

فولاد های اتومات سرب دار، طول عمر بالایی داشته و در برابر تمامی آسیب هایی که ممکن است با گذر زمان تجربه کنند، مقاوم می باشند.
این فولاد با برخورداری از قابلیت هایی همچون مقاومت به سایش، مقاومت به اصطکاک، مقاومت به خوردگی شکل پذیری آسان و…، تنها در شرایط سخت دچار آسیب شده و از فولادهایی با دوام و عمر بسیار بالا به شمار می‌رود.

۶- مقاومت در برابر خوردگی

یکی دیگر از بهترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های فولاد اتومات سرب دار، مقاومت بالای این فولاد در برابر خوردگی می باشد.
مقاومت و دوام بالای این فولاد در برابر عوامل محیطی آسیب رسان همچون رطوبت، مواد شیمیایی و… سبب شده تا این فولاد، از فولاد های اتومات منحصر به فرد به شمار رود.
فولاد اتومات سرب دار، یکی از انواع فولاد اتومات به شمار می‌رود که از درصدهای گوناگونی از عنصر سرب ساخته شده است.
ویژگی‌های منحصر به فرد و متفاوت این فولاد، آن را به فولادی ارزشمند و پرکاربرد تبدیل کرده است.
به همین دلیل، امروزه میزان ساخت فولادهای اتومات سرب دار همواره رو به افزایش است.
البته، باید توجه داشت که انتخاب فولاد اتومات به مقدار سرب به کار رفته در این فولاد به نیازهای پروژه مد نظر و مشخصات فنی هر فولاد بستگی دارد.

مشخصات فنی فولاد اتومات سرب دار

مشخصات فنی فولاد اتومات سرب دار بسته به مقدار و درصدهای سرب به کار رفته در این فولاد متغیر است و به احتمال بسیار زیاد به نیازهای تولید کننده، نوع پروژه و استانداردهای آن بستگی دارد.
اما، تمامی فولادهای اتومات سرب دار تولید شده، از مشخصات فنی خاصی پیروی می‌کنند، که در ادامه به برخی از آنها اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱- ترکیبات شیمیایی فولاد

ترکیبات شیمیایی موجود برای ساخت فولاد اتومات سرب دار، متغیر است اما میزان سرب به کار رفته در ترکیب شیمیایی این نوع فولاد اتومات، به طور معمول به مقدار حدودی ۰/۱۵ تا ۰/۳۵ درصد می‌رسد.
البته، ترکیب شیمیایی فولاد اتومات سربدار علاوه بر سرب، معمولاً حاوی مقداری کربن، منگنز، سیلیسیم، سولفور، فسفر، گوگرد و… نیز می‌باشد.
هر یک از این عناصر، ویژگی‌های مختلفی را به فولاد اتومات سربدار القا می‌کنند.

۲- خواص مکانیکی فولاد

از دیگر مشخصات فنی فولاد اتومات سرب دار، می‌توان به خواص مکانیکی این فولاد اشاره کرد. خواص مکانیکی این فولاد شامل مواردی همچون مقاومت بالا در برابر کشش، مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت بالا در برابر آسیب‌های مکانیکی، استحکام و دوام بالا، برخورداری از قابلیت ماشین کاری و تراشکاری، شکل پذیری آسان و… می‌باشد.
وجود این خواص مکانیکی، فولاد اتومات سربدار را به یکی از پرکاربردترین فولادها در صنعت تبدیل کرده است.

۳- حرارت پذیری

از دیگر مشخصات فنی فولاد اتومات سرب دار، می‌توان به مقاومت بالای این عنصر در برابر حرارت اشاره کرد.
نحوه ساخت فولادهای اتومات، از قرارگیری مداوم فولاد در حرارت‌های بالا و متغیر آغاز شده و با حرارت دهی و کاهش پیوسته میزان دما، پایان می‌یابد‌.
نحوه تولید این فولاد و مراحل ساخت آن، قابلیت حرارت پذیری را در آن ایجاد کرده است.

مشخصات فنی فولاد اتومات سرب دار

۴- امکان تغییر در ابعاد

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، شکل دهی و برشکاری آسان فولادهای اتومات سرب دار، از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های این عنصر به شمار می‌رود.
در واقع، امکان تغییر در ابعاد فولاد اتومات سربدار وجود داشته و همواره می‌توان آن را به صورت‌های گوناگونی تغییر داد. امکان تغییر در ابعاد فولاد اتومات سرب دار، از مشخصات فنی اصلی این عنصر به شمار می‌رود.
با توجه به مشخصات فنی فوق العاده و قابلیت‌های بی‌نظیر فولادهای اتومات سرب دار، باید گفت امکان استفاده از این فولاد در انواع صنایع و جهت ساخت انواع تجهیزات صنعتی وجود داشته و مشخصات این فولاد سبب اجرای بی نظیر آن در پروژه‌های مهندسی بزرگ و کوچک شده است.

کاربرد اصلی فولاد اتومات سرب دار

همانطور که گفته شد، فولاد اتومات سرب دار از انواع فولادهای سربدار پرکاربرد در صنعت به شمار می‌رود.
این فولاد به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد، به صورت انبوه و گسترده در فرایند ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی به کار برده می‌شود.

در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی فولاد اتومات سرب دار، اشاره‌ای خواهیم کرد.

۱- ساخت انواع قطعات ماشین آلات

از فولاد اتومات سرب دار، برای ساخت انواع قطعات ماشین آلات استفاده می‌شود.
در واقع این فولاد، به دلیل خواص مکانیکی بسیار عالی، مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام و پایداری مناسب و طول عمر بالا، گزینه‌ای مناسب برای ساخت انواع قطعات ماشین آلات محسوب می‌شود.
خوب است بدانید که تولید قطعات ماشین آلاتی که در شرایط خاص و با فشارهای مختلف انجام می‌شوند، با استفاده از فولاد اتومات سرب دار انجام می‌شوند.

۲- کاربرد در صنعت خودروسازی

یکی دیگر از کاربردهای مطلوب و مهم فولاد اتومات سربدار، کاربرد گسترده ای فولاد در صنعت خودروسازی و برای ساخت انواع اجزای خودرو محسوب می‌شود.
در صنعت خودروسازی برای ساخت اجزایی از خودرو همچون دنده‌ها، قطعات مهم موتور، آب پمپ‌ها و… از فولاد اتومات سربدار استفاده می‌شود.
همچنین، بهتر است بدانید که یکی از دلایل تولید فولادهای اتومات سربدار، کاربردهای گسترده ای فولاد در صنعت خودروسازی است.

۳- ساخت انواع قطعات الکترونیکی

از دیگر کاربردهای اصلی فولادهای اتومات سرب دار، می‌توان به امکان ساخت انواع قطعات الکترونیکی با استفاده از آنها اشاره نمود.
در واقع، بسیاری از قطعات الکترونیکی از ویژگی هایی چون مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر عوامل تخریبگر و آسیب دیدگی زود هنگام و خواص مکانیکی خاص برخوردار می‌باشند.
تمامی این ویژگی‌ها به دلیل حضور فولاد اتومات سرب دار در مراحل ساخت این قطعات به شمار می‌رود و به همین دلیل، تولید این فولاد در صنعت ساخت قطعات الکترونیکی، بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد اصلی فولاد اتومات سرب دار

۴- ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی

یکی از کاربردهای اصلی فولادهای اتومات سرب‌ دار، ساخت تجهیزات و قطعات صنعتی مورد نیاز در صنعت است. تولید بسیاری از چرخ دنده‌ها، پیچ و مهره‌ها، بوش‌ها، پین‌ها، برخی اتصالات، انواع دریچه‌ها با ابعاد گوناگون، قالب‌های پلاستیک مختلف، ظروف عمل جراحی و… با استفاده از فولاد اتومات سرب دار صورت گرفته و این فولاد، از فولادهای مهم برای پیشبرد اهداف صنعتی و ساخت انواع قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز صنعت، به شمار می‌رود.

۵- امکان ساخت برخی تجهیزات نظامی

یکی دیگر از کاربردهای فولاد اتومات سرب دار، حضور این عنصر در فرایند ساخت برخی تجهیزات نظامی است. فولاد اتومات سرب دار، از ویژگی و قابلیت تراشکاری و ماشین کاری برخوردار است و به همین دلیل، برای ساخت ابزارهای گوناگون در تجهیزات نظامی به کار برده می‌شود.
کاربردهای بالا و گسترده فولاد اتومات سرب دار، از دلایل مهم ساخت و تولید این فولاد به شمار می‌رود. همچنین، سرب موجود در این نوع فولاد اتومات، امکان تراشکاری و برشکاری را راحت‌تر کرده و تغییر در ابعاد و شکل دهی به این فولاد بسیار آسان‌تر از سایر فولادهای ساختی می باشد.
همچنین، خوب است بدانید که حضور فولاد اتومات سرب دار در کاربردهایی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالا، خوردگی و واکنش پذیری کم و پردازش حرارتی آسان دارند، بسیار بیشتر است.

انواع مدل فولاد اتومات سرب دار

فولادهای اتومات سرب دار، به دلیل مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای مهمی که دارند، در انواع مدل‌ها تولید شده‌اند.
در واقع، فولادهای اتومات با توجه به میزان ترکیبات شیمیایی، درصدهای گوناگون سرب و مواد آلیاژی، نوع سرب استفاده شده در فولاد و عواملی دیگر، به انواع و مدل‌های مختلفی تقسیم شده‌اند.

در ادامه به برخی از انواع مدل فولاد اتومات سربدار اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱- فولاد اتومات ۱/۰۷۱۵

فولاد اتومات ۱.۰۷۱۵، یکی از مدل‌های معمول فولاد اتومات سربدار به شمار می‌رود.
این فولاد کاربردهای گسترده‌ای در صنعت های همچون خودروسازی، ساخت ماشین آلات کشاورزی و… داشته و مهم‌ترین نوع فولاد اتومات سربدار به شمار می‌رود.
این فولاد همواره دارای مقادیر معینی از عناصری همچون کربن، منگنز، فسفر و سرب است که هر یک با درصد های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
این فولاد به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، برای ساخت قطعاتی با خواص مکانیکی و مقاومت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- فولاد اتومات ۱.۰۷۱۸

یکی دیگر از انواع فولادهای اتومات سربدار، فولاد اتومات ۱.۰۷۱۸ است.
این فولاد اتومات سربدار علاوه بر سرب و کربن، حاوی مقادیری از عنصرهایی همچون سیلیسیم و سولفور می‌باشد، که هر یک از این عناصر با درصدهای گوناگون به کار برده شده‌اند.
از فولاد اتومات ۱.۰۷۱۸، برای ساخت انواع ابزارآلات مستحکم و برای قطعه سازی و ساخت قطعات گوناگون برای ماشین آلات استفاده می‌شود.

انواع مدل فولاد اتومات سرب دار

۳- فولاد اتومات ۱.۷۳۷

فولاد اتومات ۱.۷۳۷ از انواع فولاد اتومات سرب دار به شمار می‌رود. این فولاد، از جمله فولادهای اتوماتی است که حاوی مقادیری از عنصر سرب می‌باشد و جهت تولید ابزارهای دقیق و دستی و همینطور، قطعاتی با قابلیت های برشکاری و ماشین کاری و ویژگی هایی همچون استحکام و مقاومت بالا در برابر خوردگی، به شمار می‌رود.
خوب است بدانید که فولاد اتومات ۱.۷۳۷ مانند سایر فولادهای اتومات‌ علاوه بر سرب، از عناصر گوناگونی همچون منگنز، کربن، سیلیسیم، سولفور و… به کار برده می‌شود.
هر یک از این فولاد ها تفاوت هایی داشته و این تفاوت ها به دلیل تغییر در درصد ها و میزان سرب به کار رفته در آن ها می باشد.
ساختار فولادهای آلیاژی و اتومات سرب دار، بر اساس این درصد ها تعیین شده و امکان ساخت هر یک از قطعات صنعتی با اعمال تغییرات متعدد در مقدار عناصر به کار رفته، فراهم می‌شود.
توجه داشته باشید که هر یک از انواع فولادهای اتومات سرب دار ممکن است کاربردهای مختلفی در صنعت‌های گوناگون داشته و نقش های گوناگونی در صنعت ایفا کنند.
همچنین، هر یک از انواع فولادهای اتومات سرب دار، بسته به برخی موارد همچون منطقه تولید، نیازهای تولید کننده، نوع پروژه و… متفاوت و متغیر هستند.

قیمت فولاد اتومات سرب دار

فولاد اتومات سرب دار، کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند و به همین دلیل است که میزان تقاضا برای خرید انواع فولادهای اتومات سرب دار همواره افزایش پیدا می‌کند.
بهتر است بدانید که فولاد اتومات سرب دار و سایر فولادهای اتومات تولید شده توسط تولید کنندگان قیمت مشخصی نداشته و میزان قیمت آن ها، به عوامل گوناگونی بستگی داشته و متغیر است.

در ادامه، به برخی از عواملی که می‌تواند قیمت فولادهای اتومات سرب دار را تحت تاثیر قرار دهد، اشاره خواهیم کرد.

۱- نوع فولاد اتومات سرب دار

همانطور که می‌دانید، فولاد اتومات انواع گوناگونی داشته و ممکن است هر یک از انواع این فولادها قیمت‌های مختلفی داشته باشند.
تفاوت انواع فولادهای اتومات سربدار در میزان عناصر به کار رفته برای ساخت این فولادها بوده و تغییر در مقادیر این درصدها، قیمت فولاد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

۲- نوع کارخانه تولیدی

فولادهای اتومات سربدار، تحت شرایط پیچیده و در کارخانه‌ها تولید شده و به مرحله بهره‌برداری می‌رسند. جالب است بدانید که هر یک از کارخانه‌ها بر اساس میزان انرژی صرف شده، نوع دستگاه های سازنده، نرخ ارز و هزینه مواد خام اولیه قیمت‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.
تفاوت در قیمت‌های کارخانه‌های مختلف، بر اساس میزان فروش کارخانه و نوع محصولات تولیدی نیز تعیین می‌شود.

قیمت فولاد اتومات سرب دار

۳- ابعاد و اندازه فولاد اتومات سرب دار

از دیگر عواملی که می‌تواند بر هزینه‌ها و قیمت نهایی فولاد اتومات سربدار تاثیر بسزایی داشته باشد، می‌توان به ابعاد و اندازه فولاد اشاره کرد.
طبیعی است که فولادهایی با اندازه‌های بزرگتر به دلیل صرف بیشتر مواد خام اولیه، قیمت بالاتری نسبت به فولادهایی با ابعاد و اندازه‌های کوچکتر داشته باشند.
توجه داشته باشید که منظور مواد خام فولاد، همان سنگ آهن و مواد آلیاژی به کار رفته در فولاد است که نقش چشمگیری در قیمت نهایی فولاد خواهد داشت.

۴- هزینه‌های مربوط به حمل و نقل

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر قیمت نهایی فولاد اتومات سرب دار تاثیر داشته باشد، هزینه‌های حمل و نقل می‌باشد.
همانطور که می‌دانید، هزینه حمل و نقل فولادهای اتومات و سایر فولادهای تولید شده، متغیر هستند و بر حسب مسافت جابه جایی تعیین می‌شوند.

۵- میزان عرضه و تقاضای فولاد اتومات

جالب است بدانید که میزان کیفیت عرضه و تقاضای فولاد اتومات، مانند سایر محصولات تولید شده توسط کارخانه‌ها متغیر بوده و ممکن است بر قیمت‌های نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد.
هرچه میزان تقاضا برای ساخت و خرید فولاد اتومات بیشتر باشد، قیمت‌ خرید این فولاد بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که کارخانه‌ها ممکن است در بازه‌های زمانی گوناگون قیمت‌های متغیری را به مشتریان پیشنهاد دهند.
اگر قصد خرید فولادهای اتومات را دارید، بهتر است بدانید که این نوع فولاد به دلیل کاربردها و تقاضای گسترده افراد، مشتریان بسیاری دارد و میزان تقاضا برای خرید این فولاد همواره رو به افزایش است.
در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید تحقیقات لازم را در رابطه با نحوه خرید، میزان ابعاد، نوع کارخانه تولید کننده و میزان تقاضا در آن بازه زمانی و… انجام دهید تا انتخابی مناسب با قیمت استاندارد و مقرون به صرفه داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی