معرفی میلگرد آجدار

میلگرد، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مصالح برای ارتقا سطح کیفی سازه‌های بتنی موجود در ساختمان‌ها به شمار می‌رود.
میلگردها معمولاً از ویژگی های ساختاری بسیار باکیفیتی همچون پایداری و دوام بالا، استحکام و سختی نیمه و استاندارد، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر اعمال فشار های فیزیکی و ضربه و… برخوردار هستند که این ویژگی ها، آنها را برای استفاده در انواع نواحی ساختمان ضروری می‌سازد.
امروزه، به دنبال کاربردهای گسترده میلگردها در صنعت ساخت انواع ساختمان، تعداد متنوع و بیشماری از میلگردها به مرحله تولید رسیده‌اند.
میلگردهای آجدار یکی از کاربردی‌ترین و با کیفیت‌ترین میلگردهای ساخته شده در صنعت ساخت و ساز هستند و یکی از انواع میلگردهای رایج در بازار نیز به شمار می‌روند.
در واقع، میلگرد آجدار، میلگردی است که جهت تقویت سازه‌های بتنی و فولادی موجود در ساختمان‌ها به کار برده می‌شود.
این میلگرد همچنین، دارای سطوحی خاص است که آن را از سایر میلگردها متمایز کرده است.
خطوط و نوارهایی که روی میلگردهای آجدار قرار گرفته و به صورت افقی یا عمودی بر روی سطح این میلگرد وارد شده اند، تفاوت اصلی این میلگردها با سایر میلگردهای ساخته شده در صنعت ساخت و ساز را رقم می‌زنند.
وجود این خطوط و نوارهای افقی، به طور معمول جهت استفاده از میلگرد در انواع ساخت و سازهایی که نیاز به ایجاد مقاومت در آنها بسیار بیشتر است و همینطور برای ایجاد مقاومت در برابر نیروهای تنشی و آسیب رسان، موثر می‌باشد.

معرفی میلگرد آجدار
نحوه ساخت میلگردهای آجدار با توجه به فولادهای آلیاژی قرار گرفته در آنها تعیین می‌شود.
در واقع افراد برای پیشبرد اهداف خود در صنعت ساختمان سازی، از فولادهای آلیاژی با مقاومت بسیار بالا و دوام کافی استفاده می‌کنند. میلگردهای آجدار، به عنوان یکی از مواد اساسی و مهم در ساختمان‌ها و انواع پروژه‌های عمرانی به کار برده می‌شود.
البته بهتر است بدانید که میلگردهای آجدار نیز با توجه به کاربردهای گسترده‌ای که دارند.
در انواع متفاوت و متنوعی ساخته شده‌اند که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- میلگردهای آجدار با آج مرکب

میلگردهای آجدار با آج مرکب، یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین میلگردهای ساخته شده در صنعت به شمار می‌روند. این میلگردها از سختی و استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند.

۲- میلگردهای آجدار با آج دوکی شکل

نوع دیگری از میلگردهای آجدار میلگردهای آجدار با آج‌های دوکی شکل هستند. همانطور که از نامشان پیداست، آج این میلگردها دوکی شکل است. همچنین، از ویژگی‌های این نوع میلگرد می‌توان به درصد بالای کربن آن نسبت به سایر میلگردها نیز اشاره کرد.
که وجود این ویژگی سبب دوام و استحکام طولانی مدت این میلگردها گشته است.

۳- میلگردهای آجدار با آج مارپیچ

میلگردهای آجدار با آج مارپیچ، یکی دیگر از انواع میلگردهای آجدار هستند. آج این میلگردها به صورت مارپیچ بوده و درصد کربن کمتری نسبت به سایر میلگردها دارد. میلگردهای آجدار با آجر مارپیچ برای ساخت قطعات خودرو و صنایع فلزی به کار برده می‌شود.
توجه داشته باشید که این میلگردها در انواع مختلف A2، A3 و A4 نیز شناخته شده اند و در انواع قطر ها و ابعاد طراحی می شوند.
همچنین، هر یک از انواع میلگردهای آجدار، بر اساس نیازها و پروژههای متنوع صنایع گوناگون و توسط مهندسین طراحی شده و به مرحله تولید می‌رسند.

ویژگی‌های مهم میلگرد آجدار

همانطور که پیش تر به آن ها اشاره شد، میلگردهای آجدار تنها در یک نوع ساخته نمی‌شوند. امروزه با توجه به پیشرفت صنایع ساخت تجهیزات ساختمانی، امکان تولید انواع مصالح با ویژگی‌های متفاوت و اختصاصی وجود دارد. میلگردهای آجدار نیز از این قاعده مستثنی نیستند و سالانه انواع متفاوتی از آنها به مرحله تولید و بهره‌برداری می‌رسد.
میلگردهای آجدار معمولا با با ۳ گرید A2، A3 و A4 به مرحله تولید می‌رسند. جالب است بدانید که هر یک از این میلگردها ویژگی‌ها و مشخصات به خصوصی دارد که در ادامه به بررسی جامع آنها خواهیم پرداخت.

۱- میلگردهای آجدار A2

میلگردهای آجدار a۲، یکی از انواع میلگردهای آجدار هستند که معمولاً به صورت نیمه سخت و با انعطاف پذیری بسیار بالایی ساخته می‌شوند.
انعطاف پذیری و قابلیت خمپذیری میلگردهای a2، به دلیل میزان کربن بسیار کم در ساختار این میلگرد است. همچنین، میلگردهای آجدار a۲ از مقاومت بالایی در برابر تنش، فشار و اعمال فشارهای بالا برخوردار هستند. خوب است بدانید که استفاده از میلگردهای آجدار a2 در مقاطعی که نیاز به استفاده از میلگردهای نرم با قابلیت خم پذیری در آنها نیاز است، بسیار کاربردی است.
در نتیجه این میلگردها مانند سایر میلگردهای آجدار، به میزان مورد نیاز تولید می‌شوند. از دیگر ویژگی های این میلگرد باید گفت که میلگردهای a2، قابلیت جوشکاری ندارند.

۲- میلگردهای آجدار A3

از دیگر گریدهای میلگردهای آجدار، می‌توان به میلگردهای آجدار a۳ اشاره کرد. جالب است بدانید که این میلگردها نیز مانند میلگردهای آجدار a2، میلگردهای نیمه سختی محسوب می‌شوند که قابلیت انعطاف پذیری یا خم پذیری دارند. البته بهتر است بدانید میلگردهای آجدار a3، مقاومت بسیار بالایی داشته و در برابر اعمال فشارهای فیزیکی یا هرگونه تنش، دوام بسیار بالاتری نسبت به میلگردهای a2 دارند.
میلگردهای a3 نیز مانند ویلگردهای a2، از قابلیت جوشکاری برخوردار نیستند. میلگرد های آجدار a3، یکی از پرکاربردترین و مهمترین گریدهای میلگردهای آجدار به شمار می‌رود و در سال های اخیر، میزان تولید و بهره‌برداری از این میلگرد به حداکثر میزان خود رسیده است. (میلگرد آجدار a3، یکی از مصالح ضروری برای پیشبرد اهداف در صنعت ساختمان سازی است.)

ویژگی‌های مهم میلگرد آجدار

۳- میلگردهای آجدار A4

میلگردهای آجدار a4، یکی دیگر از میلگردهای آجدار به شمار می‌رود. جالب است بدانید که این میلگرد بسیار سخت و شکننده بوده و برخلاف سایر گریدهای میلگردهای آجدار، از قابلیت انعطاف پذیری بالا برخوردار نیست.
میزان کربن به کار رفته در میلگردهای آجدار a۴، بسیار بیشتر از سایر گریدهای میلگردهای آجدار است و به همین دلیل این میلگرد از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است.
میزان سختی و استحکام بالای این میلگرد، یکی از دلایل استفاده از آن در صنعت ساخت ساختمان و القای مقاومت بالا در مصالح ساختمانی است. همچنین، با توجه به این ویژگی ها قیمت میلگردهای a۴ از میلگردهای a2 و a۳، بیشتر است.
هر یک از ویژگی‌های گریدهای مختلف میلگردهای آجدار، باید با توجه به اهداف پروژه‌های صنعتی و ساختمانی تعیین شود و امکان هرگونه تغییر در ویژگی های ساختاری با کاهش یا افزایش هر یک از این افزودنی‌های آلیاژی یا مراحل ساخت این میلگردها وجود دارد.

مشخصات مطرح میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار، یکی از میلگردهای مهم صنعت ساخت و ساز به شمار می‌رود. یکی از دلایل کاربردهای گسترده این میلگرد در صنعت ساختمان سازی، ویژگی‌های مهم و کارآمدی است که در این میلگرد و توسط فولاد های آلیاژی متفاوت گنجانده شده است.

از جمله ویژگی‌های مهم میلگردهای آجدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- مقاومت مکانیکی مناسب

انواع میلگردهای آجدار مارپیچ، دوکی شکل و آج مرکب، از مقاومت مکانیکی مناسب و استانداردی برخوردار هستند. میزان درصد کربن به کار رفته در این میلگردها با توجه به نیازهای پروژه و اعمال مقاومت مکانیکی مناسب تعیین شده و به همین دلیل، مقاومت مکانیکی میلگردهای آجدار در برابر عواملی همچون فشارهای بالا، کشش و نقاط شکست میلگرد، بسیار بالاست.

۲- مقاومت بالا در برابر خستگی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم میلگردهای آجدار، مقاومت بالای این میلگردها در برابر خستگی و در نتیجه دوام بالای آنها در برابر تنش‌های متفاوت و فشارهای مکرر است. مقاومت بالای میلگردهای آجدار در برابر خستگی، می‌تواند به تقویت فولاد و بتن به کار رفته در ساختمان‌ها منجر شود.

۳- تراکم و چگالی استاندارد

میلگردهای آجدار با توجه به ویژگی تراکم و چگالی استاندارد، در انواع پروژه‌های صنعتی به کار برده می‌شوند. در واقع میزان تراکم بالا و چگالی استاندارد این میلگردها، آنها را برای استفاده در صنعت ساختمان سازی به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

۴- مقاومت بالا در برابر حرارت

از ویژگی‌های مهم میلگردهای آجدار، می‌توان به مقاومت بالای این میلگردها به حرارت اشاره کرد. در واقع میلگردهای آجدار، مقاومت مناسبی در برابر حرارت یا هرگونه آتش سوزی و یا حتی دماهای بسیار پایین از خود نشان داده و در نواحی با شرایط حرارتی خاص به کار برده می‌شوند. (توجه داشته باشید که این میلگردها حرارت حاصل از هر نوع آتش سوزی را جذب نمی کند.)

۵- مقاومت بالا در برابر خوردگی

میلگردهای آجدار، مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهند. همانطور که گفته شد، برای ساخت میلگردهای آجدار از آلیاژ‌ها و فولادهای آلیاژی متفاوت استفاده می‌شود.
وجود فولادهای آلیاژی در مراحل ساخت میلگردهای آجدار سبب مقاومت بالای این میلگردها در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

مشخصات مطرح میلگرد آجدار

۶- برخورداری از قابلیت جوشکاری

میلگردهای آجدار قابلیت جوشکاری دارند. در نتیجه امکان استفاده از این میلگردها در نواحی مختلف و ساختمان وجود دارد و می‌توان آنها را با انواع فولادها و بتن‌ها در ابعاد مختلف قرارداد.

۷- برخورداری از قابلیت خم پذیری و انعطاف

میلگردهای آجدار از قابلیت خم پذیری و انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند. بهتر است بدانید که میزان درصد کربن به کار رفته در میلگردهای آجدار به مقدار استاندارد و به گونه‌ای به کار برده می‌شود که این میلگردها بتوانند به راحتی خم شوند.

۸- دوام و پایداری بسیار بالا

دوام و پایداری میلگردهای آجدار بسیار بالا بوده و مصرف این میلگردها در نواحی که نیاز به ایجاد مقاومت یا بهبود کیفی مصالح ساختمانی همچون بتن است، ضروری می باشد.
بهتر است بدانید که ضعف، سستی و سختی ناکافی در برخی مصالح ساختمانی می تواند پروژه مدنظر را دچار اختلال یا حتی تخریب کند و استفاده از میلگرد های مستحکمی همچون میلگردهای آجدار، می تواند مقاومت آن ها را افزایش دهد.
البته، توجه داشته باشید که ویژگی‌ها و قابلیت های گفته شده برای انواع مختلف میلگردهای آجدار صادق نیست و برای استفاده از میلگردهای آجدار، باید هر یک از این میلگردها را به خوبی سنجید.

برای مثال برخی از میلگردهای آجدار ممکن است سخت و شکننده باشند و برخی بسیار انعطاف پذیر،برخی از این میلگردها سبک‌تر باشند و برخی سنگین‌تر و…
مهندسین و طراحان پروژه‌های ساختمانی با در نظر گرفتن نوه ویژگی‌های میلگردهای آجدار و پس از سنجش دقیق، هر یک از آنها را انتخاب کرده، دچار تغییرات می کنند و در بتن‌ها و فولادهای موجود در ساختمان به کار می‌برند.

انواع سایز میلگرد

همانطور که اکنون می‌دانید، میلگردهای آجدار در ابعاد، وزن ها و سایزهای مشخصی که توسط مهندسین و با توجه به نیازهای پروژه تعیین می‌شود، به مرحله تولید و بهره‌برداری می‌رسند.
سایز میلگردهای آجدار معمولاً متنوع است و این میلگردها با سایزهای مختلفی همچون نمونه های زیر وجود دارند.

۱- میلگردهای آجدار در سایزهای ۶ تا ۸ میلی متری

بهتر است بدانید که میلگردهای آجدار که در سایزهای ۶ میلیمتری تولید می‌شوند، با کاربردهای بیشتری به مرحله بهره‌برداری و شرکت در پروژه‌های کوچک و طراحی شده می‌رسند. میلگردهای آجدار در سایز ۶ میلیمتری نیز در صنعت ساخت و ساز کاربردهای ویژه‌ای دارد.
همینطور، میلگردهای آجدار در سایزهای ۸ میلیمتری نیز در بازار تولید شده و توسط بسیاری از افراد و برای پروژه‌های متوسط تا کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سایز کوچکتر میلگردهای آجدار، مقاومت بیشتری را در آنها به وجود می‌آورد و این میلگردها را برای ساخت انواع تجهیزات صنعتی مناسب می‌سازد.

۲- میلگردهای آجدار در سایزهای ۱۲ تا ۱۶ میلی متری

میلگردهایی که در سایز های ۱۲ تا ۱۶ میلی متر به مرحله تولید و بهره‌برداری می‌رسند، در پروژه‌های کوچک تا متوسط کاربرد داشته و امکان بهره‌برداری از این میلگردها در کمترین زمان ممکن به تعداد انبوه قابل قبول است.
توجه داشته باشید که میلگردهای آجدار که در سایزهای ۱۲ تا ۱۶ میلی متری تولید می شوند، برای ساخت انواع تجهیزات صنعتی مناسب برای ساختمان سازی کاربرد دارند و تولید این میلگردها همواره رو به افزایش است.

۳- میلگردهای آجدار در سایزهای ۲۰ تا ۲۵ میلی متری

میلگردهای آجداری که در سایزهای ۲۰ تا ۲۵ میلی لیتری به مرحله تولید می‌رسند، اغلب برای پروژه‌های سنگین و بزرگ تر ساخته می‌شوند. تولید این میلگردها کمک ویژه‌ای در پیشبرد اهداف در صنایع گوناگون داشته است و به همین دلیل است که میزان تولید این میلگردها نیز بسیار بیش تر شده است.

انواع سایز میلگرد

۴- میلگردهای آجدار در سایزهای ۳۰ تا ۴۰ میلی متری

میلگردهای آجداری که در سایزهای ۳۰ تا ۴۰ میلی متری ساخته می‌شوند، اغلب از مهمترین و کاربردی‌ترین میلگردهای ساختمانی به شمار می‌روند. این میلگردها کاربردهای صنعتی و ساختمانی بسیار ویژه‌ای دارند و برای ایجاد استحکام و القای مقاومت فیزیکی مصالح ساختمانی به کار برده می‌شوند. ساخت میلگردهای آجدار در سایزهای ۳۰ تا ۴۰ میلی متری، مانند سایر میلگردها همواره رو به رشد بوده و هست.
البته، لازم است بدانید که تولید این میلگردها با توجه به نیاز های پروژه های ساختمانی و سایرین تعیین شده و همواره متفاوت است.
همانطور که گفته شد، بیشترین موارد مصرف میلگردهای آجدار در سایزهای مختلف، به طور معمول در صنعت ساختمان سازی است.
در واقع، خوب است بدانید که رشد صنعت ساختمان سازی، وابستگی شدیدی به میلگردهای آجدار پیدا کرده است که در ادامه به برخی از موارد مصرف آن ها خواهیم کرد.

۱- القای نیروی برشی و افزایش آن در برخی تجهیزات صنعتی

۲- فراهم شدن امکان بتن ریزی و افزایش استحکام بتن ها و مصالح ساختمانی در کف سازه‌های ساختمانی

۳- افزایش مقاومت و پایداری سازه‌ها (اغلب سازه های بتنی)

۴- فراهم شدن امکان ساخت محصولاتی که در فرآیند های ساخت بتن شرکت دارند، همچون سنجاقی، رکابی، عصایی، زیگزاگ و…

۵- فراهم شدن امکان ساخت انواع پل ها، ساختمان ها، سازه های متفاوت و…

با توجه به کاربردهای این میاگردها، ضرورت تولید میلگردهای آجدار در سال‌های اخیر شدت گرفته است و این میلگردها در سایزهای گوناگون (با توجه به نیازهای پروژه) بهره‌برداری می‌شوند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

برای بیان تفاوت میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار، ابتدا بهتر است بدانید که این دو میلگرد، کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی ایفا کرده‌اند.
میلگردهای ساده، نوعی از انواع میلگرد هستند که دارای ساختاری ساده می‌باشند. این میلگردها هیچگونه پوشش یا طرح خاصی را شامل نمی‌شوند و اغلب از فولادهای کربنی ساخته می‌شوند.
اما این نوع از میلگرد و میلگردهای آجدار، تفاوت‌های اساسی با هم دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- تفاوت‌های ظاهری

میلگردهای آجدار دارای نوارها، برجستگی ها یا سطوح آجدار هستند و آج‌های این میلگردها به صورت های دوکی شکل، مارپیچ و مرکب در سطح این میلگرد قرار داده شده است. اما میلگردهای ساده دارای ساختاری ساده و کاملاً صاف می‌باشند. در واقع هیچگونه نوار یا ریلی در قسمت سطحی میلگردهای ساده قرار نگرفته است.

۲- تفاوت‌های مکانیکی

بهتر است بدانید که میلگردهای ساده از مقاومت کمتری نسبت به نیروهای کششی، اعمال فشارهای فیزیکی و مکانیکی برخوردار هستند. برخلاف میلگردهای ساده اما میلگردهای آجدار مقاومت و استحکام بسیار بالایی نسبت به هرگونه آسیب، فشار یا کشش از خود نشان می‌دهند و می‌توانند این مقاومت و سختی را به سازه‌های بتنی القا کنند. البته میلگردهای آجدار انعطاف پذیری بیشتری نیز نسبت به میلگردهای ساده دارند. (با توجه به نحوه ساخت)

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

۳- تفاوت در کاربرد و موارد مصرف

میلگردهای ساده ویژگی‌های ساده‌تری نیز نسبت به میلگردهای آجدار دارند. در نتیجه میزان کاربرد و موارد مصرف میلگردهای ساده بسیار کمتر از میلگردهای آجدار است. کاربرد میلگردهای ساده در پروژه‌های کوچک و ساده‌تر و کاربرد میلگردهای آجدار برای ساخت و پیشبرد پروژه‌های بزرگ‌تری است.
با توجه به موارد گفته شده بهتر است بدانید که اختلاف و تفاوت اصلی میان میلگردهای آجدار، در ساختار سطحی و مقاومت این دو میلگرد به نیروهای کششی و اعمال فشارهایی است که طی انجام پروژه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد.
البته انتخاب هر یک از این میلگردها با توجه به نیازهای خاص پروژه و نوع استانداردها تعیین می‌شود.
نیاز روز افزون بشر به دستیابی به اهداف در  پروژه‌های ساختمانی همواره رو به افزایش است و حتما در آینده ای نه چندان دور، شاهد تولید انواع دیگری از میلگردها خواهیم بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی