میلگرد برشی چیست؟

در سال‌های اخیر، میزان ساخت انواع سازه‌ها در سرتاسر جهان افزایش پیدا کرده است. این موضوع سبب شده تا مصالح و مواد مورد نیاز برای ساخت ساختمان‌ها یا سازه‌ها، تنوع و گوناگونی بیشتری پیدا کنند.
میلگرد ها، یکی از کاربردی‌ترین و پر استفاده ترین مواد برای ساخت انواع سازه‌ها در صنعت ساخت ساختمان ها، به شمار می‌روند که با قرارگرفتن در ناحیه ای مناسب، سبب افزایش میزان مقاومت بتن میشوند.
بهتر است بدانید که میلگردها دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت بسیار بالا و دوام طولانی مدت هستند که وجود این ویژگی ها سبب شده، استفاده حداکثری از آنها برای ساخت انواع سازه‌، صورت گیرد.
همچنین بهتر است بدانید که میلگردها قابلیت شکل پذیری و انعطاف بسیار بالایی دارند و می‌توان آنها را در حالت‌های مختلف، برای ساخت انواع سازه در ساختمان‌ها استفاده کرد. میلگردها انواع مختلفی دارند و یکی از پرکاربردترین‌های میلگرد های حال حاضر، میلگرد برشی است.
میلگرد برشی (Round Bar)، نوعی از انواع میلگرد های مقاوم و بادوام است که به شکل استاندارد، در مکان‌های مناسبی از بتن قرار می‌گیرد و از شکستگی یا ترک خوردگی‌های احتمالی، جلوگیری می‌کند.

میلگرد برشی چیست؟
میلگردهای برشی، دارای قطر یکنواخت در طول خود می‌باشند و توسط معماران و طراحان نقشه‌های ساختمانی، متناسب با محل، برگزیده می‌شوند.
میلگردهای برشی دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را برای استفاده در نواحی مختلف بتن در ساختمان‌ها، مناسب کرده است‌.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

۱- مقاومت و تحمل بالا در برابر فشارهای سنگین احتمالی

۲- افزایش میزان استحکام در انواع سازه‌های ساختمان و جلوگیری از تخریب

۳- دارا بودن قابلیت جوشکاری و قابلیت تغییرپذیری مناسب با مصارف در نواحی مختلف سازه های ساختمان

۴- کمک به استحکام بتن‌ها، بتن ‌ریزی سریع‌تر و باکیفیت بهتر

۵- قابلیت تولید با انواع مواد مستحکم

۶- امکان تولید در ابعاد و اشکال گوناگون و مطابقت با نقشه های معماری

ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص میلگردهای برشی، سبب افزایش میزان استفاده از آنها در صنعت ساختمان سازی شده است.
این نوع میلگرد ها عمدتاً از جنس‌های فلزی همچون فولاد، آلومینیوم، استیل و … ساخته شده و به بهترین شکل، در مرحله تولید قرار می‌گیرند.
همچنین، بهتر است بدانید که میلگرد برشی معمولاً به عنوان ماده اولیه در سایر صنایع نیز به مصرف می‌رسند.
در واقع، از این نوع میلگردها برای تولید انواع قطعات و محصولات مهندسی ساختمانی، ماشین‌آلات و خودروسازی، انواع قطعات سازه‌ای و … بهره‌برداری می‌شود.
قطر میلگرد برشی می‌تواند متغیر باشد و متناسب با نیازهای مختلف صنایع، تولید شود.
همانطور که گفته شد، علاوه بر مصرف میلگرد های برشی در صنعت ساختمان سازی، در بسیاری موارد، از میلگرد برشی میتوان برای استفاده در ساخت قطعات تخصصی یا به عنوان محورها و اتصالات در ماشین‌آلات و تجهیزات مهندسی، استفاده شود.
این محصول به دلیل ویژگی‌های مکانیکی و مقاومت در برابر فشار و کششی که دارد، در صنایع مختلف مورد تقاضا قرار می‌گیرد. البته، توجه داشته باشید که انتخاب نوع میلگردهای برشی، باید توسط مهندسین ساخت صورت گیرد تا به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنید.

نحوه عملکرد میلگرد عرضی

همانطور که چندی پیش به آن اشاره شد، سازه‌های بتنی مقاومت مناسبی از خود در برابر نیروهای تخریبگر و فشارهای احتمالی، نشان نمی‌دهند. به همین دلیل است که میزان استفاده از میلگردها بسیار بالا است و این نوع سازه‌های ساختمانی، انواع مختلفی دارند.
میلگرد عرضی (Flat Bar)، یکی دیگر از میلگردهای پراستفاده برای ساخت ساختمان، به شمار می‌روند.

این نوع از میلگردها، به عنوان میلگرد های تخت یا میلگرد صفحه‌ای نیز شناخته می‌شود و دارای یک شکل مستطیلی یا مربعی با سطح‌های صاف و تخت هستند.
بهتر است بدانید که نحوه عملکرد میلگرد های عرضی، به نحوه ساخت و تولید و استفاده از آن در صنایع مختلف، مرتبط است.

در ادامه، به نحوه عملکرد میلگرد های عرضی، اشاره‌ای خواهیم داشت.

۱- تولید میلگرد های عرضی

برای تولید میلگردهای عرضی، ابتدا مواد اولیه ساخت این میلگردها که معمولاً از جنس‌های فولاد، آلومینیوم یا استیل مقاوم، هستند، تحت شرایط آماده سازی قرار می گیرند.
سپس این مواد به شکل های تخت و صفحه‌ای برش داده می‌شوند و در فرآیند تولید، قرار می‌گیرند. پس از طی این مراحل، این صفحات، در ماشین‌آلات تغییر شکل دهنده فشار داده می‌شوند و تحت شرایط سخت قرار میگیرند تا به شکل استاندارد خود برسند.

نحوه عملکرد میلگرد عرضی

۲- ساخت قطعات و سازه‌های ساختمانی یا صنعتی متفاوت

همانطور که گفته شد میلگرد های عرضی، به عنوان یک ماده اولیه بسیار مهم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که عدم وجود آنها در برخی از این صنایع، تقریبا امکان ناپذیر است. برای ساخت قطعات دلخواه از این میلگردها، می‌توان آن ها را برش داد، خمیده کرد، جوش داد یا تراشکاری کرد و به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. از میلگرد عرضی در ساخت سازه‌های ساختمانی، بهبود استحکام سازه ها، ساخت تجهیزات صنعتی مقاوم، ساخت انواع ماشین‌آلات و ساخت قطعات مختلف مهندسی، استفاده می‌شود.

۳- ایجاد مقاومت مکانیکی

میلگردهای عرضی، مقاومت مکانیکی و عملکردی مناسبی را در انواع سازه‌ها، به وجود می‌آورند. همانطور که می‌دانید، میلگرد عرضی به دلیل شکل صفحه‌ای و مقطع مستطیلی خود، دارای مقاومت بالایی در برابر فشار و کشش های متفاوت است. این ویژگی‌ها میلگردهای عرضی را به یک ماده مورد نیاز در بسیاری از برنامه‌های مهندسی و ساختمانی تبدیل کرده است.

۴- استفاده در قابلیت‌های سازه‌ای‌ متفاوت

میلگرد عرضی معمولاً به عنوان بخشی مهم از سازه‌ها، چهارچوب‌ها و قابلیت‌های سازه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این از جمله استفاده‌های معمولی در صنعت ساختمانی و تولید خودروها است. استفاده بسیار زیاد از میلگردهای عرضی، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردشان، باعث شده قابلیت‌های سازه‌ای متفاوتی را نیز داشته باشند.

۵- تعمیرات و تغییرات سازه

میلگردهای عرضی، به عنوان ماده‌ای با قابلیت اصلاح و تغییر، به ایجاد تعمیرات و تغییرات در محصولات و سازه‌ها کمک شایانی می‌کند. توجه داشته باشید که، در بسیاری از موارد ممکن است در جایی که نیاز به تقویت یا تغییر در طراحی وجود دارد، از میلگرد عرضی استفاده شود.

میلگرد عرضی، به عنوان یکی از مصارف مهم فلزات و فولاد، در صنایع مختلف و گوناگونی از جمله صنایع مهندسی ساخت ساختمان، صنایع تولید خودرو و تولید قطعات متنوع ساخت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش مهمی در ساختار و عملکرد محصولات و سازه‌ها، ایفا می‌کند.

کاربرد آرماتور برشی

آرماتور برشی (Shear Reinforcement) در فرایند ساخت سازه، به عنوان یکی از مهمترین و ضروری ترین اجزای ساختمان، به کار می رود. آرماتور برشی معمولا در سازه‌های بتنی با ویژگی‌های خاص به کار می‌رود.

کاربردهای آرماتورهای برشی، شامل موارد زیر می‌شوند.

۱- تقویت سازه های بتنی

عمده‌ترین کاربرد آرماتورهای برشی، تقویت و افزایش استحکام و مقاومت برشی سازه‌های بتنی است. خوب است بدانید که آرماتورهای برشی در سازه‌ها به عنوان اجزایی که مقاومت برشی بتن را افزایش می‌دهند، عمل می‌کنند.
این کاربرد آرماتورهای برشی، به خصوص در بخش‌هایی از سازه‌ها که نیاز به مقاومت و استحکام بیشتری برای دوام دارند، بسیار حائز اهمیت است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تیرها و پایه‌های سازه ها، اشاره کرد.

۲- کنترل و جلوگیری از شکستگی‌ها و ترک‌های احتمالی

اگر قصد استفاده از آرماتورهای برشی برای ساخت سازه‌های ساختمانی را دارید، بهتر است بدانید که آرماتورهای برشی می‌توانند میزان و تعداد ترک‌ها و شکستگی های احتمالی را در بتن، کنترل کنند و تا حدود بسیار زیادی از بروز آن ها جلوگیری کنند.
لازم به ذکر است که ترک‌های بتن در صورت عدم کنترل و عدم پیش بینی، می‌توانند به ایجاد مشکلات جدی تر و کاهش مقاومت سازه مورد نظر شما، منجر شوند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آرماتورهای برشی برای افزایش استحکام سازه‌های ساختمانی، کمک بگیرید.

کاربرد آرماتور برشی

۳- تقویت و افزایش دوام تیرهای ساختمان

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از آرماتورهای برشی، افزایش دوام و تقویت تیرهای ساختمان می‌باشد. در واقع، در تیرها، آرماتورهای برشی به منظور افزایش قابلیت تحمل بار برشی و توزیع برش در سراسر عرض تیر، استفاده می‌شوند.
این عملکرد باعث می‌شود که تیرها بتوانند بارهای برشی را به بهترین شکل جذب و بدون هیچگونه نقصی، انتقال دهند.

۴- تقویت و افزایش دوام پایه‌های ساختمان

از آرماتورهای برشی برای ایجاد استحکام و افزایش دوام در پایه‌ها یا استوانه‌های بتنی که بارهای عمودی و برشی زیادی را تحمل می‌کنند، استفاده می‌شود. آرماتورهای برشی می‌توانند مقاومت برشی پایه‌های ساختمان را تقویت کنند و به جلوگیری از ترک‌ها و ضعف‌های سازه، کمک شایانی کنند.

۵- بهبود و تقویت پل‌ها

از کاربردهای منحصر به فرد آرماتورهای برشی می‌توان به استفاده بی‌نقص از آنها برای ساخت پل ها، اشاره کرد. استفاده از آرماتورهای برشی برای ساخت پل‌ها که نیاز به تحمل بارهای بسیار بزرگ و انتقال برش‌های عظیم دارند، بسیار حائز اهمیت است و وجود آرماتورهای برشی در این نواحی، بسیار ضروری است. از این آرماتور ها، به عنوان عناصر تقویتی کلیدی در سازه‌های پلی، استفاده می‌شود.

۶- ساخت سازه‌هایی با شکل‌های خاص

با استفاده از آرماتورهای برشی، امکان ساخت سازه‌هایی با اشکال خاص و منحصر به فرد، فراهم شده است. در برخی از سازه‌های خاص مانند تونل‌ها، ساختمان های با اشکال خاص، آرماتورهای برشی به عنوان جزء اصلی در تقویت برشی و کنترل ترک‌ها، در نواحی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است بگوییم که با تولید آرماتورهای برشی امکان ساخت انواع سازه‌ها و جلوه دهی هنر معماران، فراهم شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، بهتر است بدانید که آرماتورهای برشی در تقویت و تثبیت بتن در برابر بارهای برشی و تحمل تنش‌های برشی، بسیار کلیدی و مهم هستند و به عنوان یک جزء مهم در طراحی و ساخت سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش های اجرای میلگرد برشی

روش اجرای میلگردهای برشی بسیار حائز اهمیت است و برای دستیابی افراد به نتایج دلخواهشان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
اجرای میلگرد برشی در سازه‌های بتنی، به منظور تقویت مقاومت برشی بتن و کنترل میزان خسارات (که با گذشت زمان رخ می دهند.) و ناشی از برش هستند، انجام می‌شود.

در ادامه، به چندین روش اجرای میلگردهای برشی اشاره خواهیم کرد.

۱- قرار دادن اصولی میلگرد برشی در قالب بتن

در این روش، میلگرد برشی به صورت افقی درون قالب های بتن قرار داده می‌شود و سپس بتن به دور آن ریخته می‌شود و با گذشت زمان مستحکم می‌شود. این روش معمولاً در ساخت قطعات بتنی مسلح مثل تیرها یا پایه‌ها استفاده می‌شود و در آن میلگردهای برشی، به عنوان تقویت کننده برشی در داخل قطعه بتنی قرار می‌گیرد. استفاده از میلگردهای برشی در قالب بتن، فرایند ساخت سازه‌های مورد نظر را سریعتر با کیفیت‌تر می کند.

۲- به کاربردن میلگرد برشی مفصلی

در این روش، میلگرد برشی به شکل حلقه‌هایی که به نام مفصل، قرار داده می‌شوند و به صورت استاندارد، در قطعه بتنی تعبیه می‌شود. توجه داشته باشید که این حلقه‌ها از میلگرد برشی با دیامتر کمتر تشکیل شده و به عنوان تقویت کننده برشی در تیرها، ستون‌ها و قطعات بتنی دیگر، استفاده می‌شوند.

روش های اجرای میلگرد برشی

۳- استفاده از افشانه‌های میلگرد برشی

یکی دیگر از موارد مصرف میلگردهای برشی استفاده از افشانه‌های آنها می باشد. افشانه‌های میلگرد برشی که از میلگردهای برشی خم‌شده تشکیل شده‌اند و به صورت افقی و متناسب با ابعاد ساخت، درون قالب بتنی قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید که این افشانه‌ها به عنوان تقویت‌کننده‌های برشی در تیرها و قطعات بتنی دیگر استفاده می‌شوند.

۴- استفاده از نگهدارنده‌های میلگرد برشی

در برخی موارد، از نگهدارنده‌های میلگرد برشی استفاده می‌شود که به عنوان اتصال بین دو قطعه بتنی یا بین بتن و فولاد به کار می‌روند. این نگهدارنده‌ها معمولاً داخل یکی از قطعات بتنی، جاسازی می‌شوند. استفاده از نگهدارنده‌های میلگرد برشی یکی از روش‌های نوین و مفید برای ایجاد و افزایش استحکام سازه‌های موردنظر بتنی، به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که بدانید در هر یک از این روش‌های معرفی شده، میلگرد برشی به عنوان یک عنصر تقویتی کلیدی برای افزایش مقاومت برشی و کششی سازه و جلوگیری از خورده تغییرات و شکستگی های ناشی از برش، به کار می‌رود. بهتر است بدانید که انتخاب روش مناسب برای اجرای میلگرد برشی به نوع و نیاز سازه و نحوه طراحی آن بستگی دارد و این انتخاب، باید توسط مهندسین با تجربه و حرفه‌ای انجام شود تا تاثیرگذاری موثری داشته باشد.

نکات نصب میلگردهای برشی

نصب میلگردهای برشی در سازه‌های بتنی، نیاز به دقت و اجرای صحیح دارد تا بتوان از کارایی و مقاومت بهینه آنها، اطمینان حاصل کرد.

در ادامه، به نکاتی برای نصب میلگردهای برشی، اشاره خواهیم کرد.

۱- دریافت و تحویل میلگردها

قبل از نصب میلگردها، مطمئن شوید که میلگردهای برشی به اندازه و طبق استانداردها تحویل گرفته‌ شده اند و هیچ آسیب جدی به آنها وارد نشده است. در واقع شما باید از سلامت و صحت میلگردها در زمان دریافت و تحویل، اطمینان حاصل کنید. همچنین، شما باید تایید کنید که میلگردها متناسب با نیازهای طراحی  سازه موردنظرتان، هستند.

۲- مکان‌یابی و اندازه‌گیری میلگردها

قبل از نصب میلگرد، لازم است تا مکان‌یابی دقیق میلگردهای برشی را به صورت استاندارد، روی سازه انجام دهید و اندازه‌گیری‌های دقیقی و متناسبی را در قالب بررسی و چک نهایی، انجام دهید. باید اطمینان حاصل شود که میلگردها به درستی در محل نصب قرار می‌گیرند. (برای اندازه‌گیری دقیق و بدون نقص، می‌توانید از افراد با تجربه و ماهر، کمک بگیرید.)

۳- پاکسازی و آماده‌سازی محل نصب میلگردها

پیش از نصب میلگردها لازم است تا محل نصب را به صورت کاملاً بی نقص و اصولی تمیز و خشک کنید، چراکه سطح بتنی که میلگردهای برشی باید در آن نصب شوند، باید تمیز و خشک باشد. توجه داشته باشید که باید حتماً هر گونه گرد و غبار، رطوبت یا چربی را از سطح بتن تمیز کنید، تا دچار اختلال حین فرایند ساخت، نشوید.

نکات نصب میلگردهای برشی

 

۴- استفاده از قالب‌های مناسب

برای نصب میلگردهای برشی باید از قالب‌های مناسب و استانداردی استفاده کنید. برای انجام این کار و در صورت نیاز، قالب‌ها یا مواد محافظ مورد نیاز را برای نصب میلگردهای برشی در نظر بگیرید و آن ها را نیز آماده کنید. حتماً اطمینان حاصل کنید که میلگردها به درستی در قالب یا در سطح بتن قرار می‌گیرند و دچار هیچ گونه نامتقارنی نمی‌شوند.

۵- توزیع مناسب میلگردها

میلگردها باید به صورت مناسب و استاندارد در سطوح مورد نظر، توزیع شوند. توجه داشته باشید که میلگردهای برشی باید به تناسب و به وسیله فضای مساحت بتن توزیع شوند تا بتوان از مزیت‌هایشان، بهره برد. فواصل بین میلگردها و قطرهای حلقه‌ها (در صورت استفاده از حلقه‌) باید طبق استانداردها و طراحی تعیین شده، انجام شود.

۶- نصب میلگرد به صورت کاملا اصولی

همانطور که می‌دانید، میلگردهای برشی باید با دقت در محل نصب قرار گیرند. برای این کار حتماً لازم است تایید کنید که زاویه‌ها و جاذب‌ها به درستی تعبیه شده باشند و میلگردها به درستی در سطح بتن جای گرفته باشند. عدم اعمال اصول و قواعد، می‌تواند فرایند نصب را دچار اختلال کند.

۷- تجدید رصد و کنترل میزان کیفیت

تجدید رصد و بازرسی و همینطور کنترل میزان کیفیت سازه‌های ساخته شده، بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه لازم است بدانید که در طول عملیات نصب، کیفیت نصب میلگردهای برشی را با دقت کامل و رعایت جزئیات، نظارت کنید. و همینطور در پایان کار بهتر است که از تایید صحیح تمامی جزئیات اطمینان حاصل کنید.

۸- پایان‌کار و حفاظت از سازه

پس از نصب، بهتر است سطح نصب شده را محافظت کنید و پوشش مناسبی روی آن قرار دهید تا از آسیب‌های ممکنی مثل خوردگی یا زنگ‌زدگی میلگردها، جلوگیری شود.

در فرایند نصب میلگردهای برشی، لازم است بدانید که بهره گیری از مهارت افراد باتجربه به صورت صحیح و توسط تخصصی‌ترین افراد به اجرای کاری با کیفیت و ایمنی در سازه‌های بتنی، منجر خواهد شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی