میلگرد لنگر مثبت چه کاربردی دارد؟

در این مقاله با میلگرد لنگر مثبت چه کاربردی دارد؟ آشنا خواهیم شد.
امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون سازه‌های صنعتی، میزان تولید میلگردها همواره رو به افزایش است.
میلگردها، بخشی جدایی ناپذیر از صنعت ساختمان سازی و ساخت سازه‌های مختلف و تجهیزات صنعتی محسوب می‌شوند که کاربردهای بیشماری در این صنایع دارند.
در واقع یکی از عوامل پیشبرد و دسترسی به اهداف در صنایع مختلف، تولید و بهره‌برداری میلگردهایی می‌باشد، که سبب استحکام و دوام سازه‌های صنعتی می‌شوند.
میلگردهای لنگر مثبت یا همان میلگردهای خمشی، نوعی از میلگردها هستند که معمولاً در قسمت‌های زیرین دال‌های بتنی انواع سازه های ساختمانی و سازه های دریایی قرار می‌گیرند و بارهای خمشی وارد شده را به تیرهای سازه می‌رسانند.
در نتیجه با قرار گیری اصولی میلگردهای لنگر مثبت، می‌توان آسیب‌های احتمالی را تا حدود بسیار زیادی کاهش داد.
جهت آشنایی بیشتر شما با کاربردهای وسیع میلگردهای لنگر مثبت در صنعت ساخت سازه، در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

۱- افزایش طول عمر سازه ها

با استفاده از میلگردهای لنگر مثبت، می‌توان طول عمر سازه را تا حدود بسیار زیادی افزایش داد و از هرگونه تخریب زود هنگام جلوگیری کرد.
جالب است بدانید که یکی از دلایل استفاده گسترده از میلگردهای لنگر مثبت، افزایش طول عمر سازه و پایداری آن است.

۲- القای مقاومت و توان سازه ها در برابر فشار

با استفاده از میلگردهای لنگر مثبت، می‌توان مقاومت و تحمل بالایی را در سازه‌های مورد نظر ایجاد کرد. این میلگردها از سختی بسیار بالایی برخوردارند و می‌تواند فشارها و کشش‌های حاصل ساخت سازه را به خوبی تحمل کرده و این میزان از مقاومت را به سازه‌های بتنی القا کنند.
در بسیاری از موارد استفاده از میلگردهای لنگر مثبت برای بالا بردن توان و مقاومت سازه در برابر فشار، ضروری است و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

میلگرد لنگر مثبت چه کاربردی دارد؟

۳- بالا بردن استحکام و سختی سازه ها

یکی دیگر از کاربردها و دلایل استفاده از میلگردهای لنگر مثبت، بالا بردن استحکام و سختی سازه‌ها می‌باشد. با استفاده از این میلگردها می‌توان استحکام مورد نیاز را در سازه‌های مختلف ساختی ایجاد کرد و از تخریب زود هنگام یا تضعیف سازه‌ها جلوگیری به عمل آورد.

۴- کاهش پیوسته بارهای وارد بر تیر در سازه ها

استفاده از میلگردهای لنگر مثبت، با کاهش پیوسته بارهای سنگین و فشارهای وارد بر تیر در سازه‌ها همراه است. همانطور که گفته شد، استفاده از میلگردهای لنگر مثبت، فشارها و وزن سنگین تیرهای سازه را تا حدود زیادی خنثی کرده و کاهش می‌دهد.

۵- فراهم شدن امکان ساخت انواع سازه‌ها با دوام طولانی

امکان ساخت انواع سازه‌ها با استفاده از میلگردهای لنگر مثبت فراهم شده است. این میلگردها معمولاً برای ساخت کشتی‌ها، ساخت سازه‌های دریایی، ساخت سدها، ساخت قطعات مختلف از پل‌ها، ساخت انواع ساختمان‌ها با اشکال گوناگون، ساخت انواع قطعات صنعتی،  و… به کار برده می‌شوند.
با توجه به موارد گفته شده، در نظر داشته باشید که استفاده از میلگردهای لنگر مثبت برای ساخت سازه‌هایی که نیاز به مقاومت و استحکام بالا دارند، به شدت ضروری بوده و باید به صورت اصولی و با در نظر گرفتن تمامی شرایط و ضوابط توسط مهندسین انجام شود.
چرا که نحوه قرارگیری این میلگردها در سازه‌های بتنی و در پروژه‌های مهندسی شده گوناگون، متفاوت است.

میلگرد لنگر مثبت چیست؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، میلگردهای لنگر مثبت نوعی از میلگرد هستند که به دلیل ویژگی‌ها و نحوه قرارگیری در سازه‌های بتنی شناخته شده‌اند.
میلگردهای لنگر مثبت در قسمت‌های زیرین انواع بتن‌ها قرار گرفته و بارهای خمشی یا فشارهای حاصل از ساخت سازه را به تیرهای سازه می‌فرستد.
در نتیجه، فشار و وزن بالایی روی سازه‌های بتنی نبوده و امکان هرگونه ترک یا شکستگی به حداقل مقدار خود می‌رسد.
این میلگرد ها مقاومت خود را به سازه های ساخته شده القا کرده و امکان ساخت سازه هایی با دوام و پایداری بسیار بالا را فراهم  کرده‌اند.
بهتر است بدانید که میلگردهای لنگر مثبت استحکام و دوام بالایی دارند و دلیل این استحکام بالا آن است که از فولادهای آلیاژی با درصدهای عنصری متفاوت و ویژه تشکیل شده‌اند.
(درصد های آلیاژی با توجه به نوع کاربرد، نحوه ساخت و میزان مواد، متفاوت هستند.) این میلگرد ها توانایی انتقال بار را داشته و به همین علت، در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد توجه مهندسین طراحی سازه‌های بتنی قرار گرفته اند.

میلگرد لنگر مثبت چیست؟
میلگرد های لنگر مثبت، از نظر ظاهری میلگردهایی هستند که در طرفی از آن ها آستانه یا لبه و در طرف دیگر، لبه های میلگرد با انحنای استاندارد قرار گرفته شده است.
این میلگرد ها به عنوان میلگردهای برگزيده شده در آرماتور بندی مورد استفاده قرار گرفته و بارهای سنگین و خمشی وارده را تا حدود بسیار زیادی کنترل می کنند.
همانطور که گفته شد، نقش اصلی و اساسی میلگردهای لنگر مثبت، در جلوگیری از ترک یا شکستگی های سازه های بتنی و ساختمانی بوده و این میلگردها بار ها و فشارهای خمشی را به تیرهای سازه می رسانند.
به همین سبب است که امروزه امکان ساخت انواع سازه‌های بتنی با مقاومت دلخواه فراهم شده و بهره‌برداری و تولید این میلگردها همواره رو به رشد است.
در سال های اخیر، میزان استفاده از میلگردهای لنگر مثبت با توجه به مزایای و کاربردهای آن، تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است و این میلگردها امروزه به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین میلگردهای رایج در بازار و صنعت تبدیل شده اند‌.

ویژگی های میلگرد لنگر مثبت

میلگرد های لنگر مثبت ویژگی هایی دادند که سبب تمایز آن ها از سایر میلگرد ها گشته است. این میلگرد ها از بهترین و کارآمد ترین میلگردهای ساخته شده در صنعت هستند که امکان مقاوم سازی و بهبود استحکام سایر سازه های بتنی را فراهم کرده اند.
میلگردهای لنگر مثبت از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند، که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- تراکم و چگالی استاندارد

میلگردهای لنگر مثبت تراکم و چگالی استانداردی دارند و این ویژگی سبب شده تا بتوان از آنها برای ساخت انواع سازه‌های صنعتی استفاده کرد. این میلگردها دچار ترک خوردگی یا شکستگی نشده و گزینه‌ای مناسب برای استفاده و بهره برداری در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌روند.

۲- مقاومت بالا در برابر خوردگی

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم میلگردهای لنگر مثبت آن است که این میلگردها دچار زنگ زدگی یا خوردگی نخواهند شد. مقاومت بالای میلگردهای لنگر مثبت در برابر خوردگی، امکان ساخت انواع سازه‌های دریایی را با استفاده از این میلگردها فراهم کرده است و بهره‌برداری از آنها را به حداکثر میزان خود رسانده است.

۳- استحکام و سختی بالا

از دیگر ویژگی‌های میلگردهای لنگر مثبت می‌توان به استحکام و سختی بالای این میلگردها اشاره کرد‌. این میلگردها به دلیل فولادهای آلیاژی و درصد عناصر این آلیاژ‌ها در فولاد، سختی و استحکام بالایی داشته و می‌توانند پایداری ساختاری مناسبی را برای سازه‌های بتنی و یا سایر سازه‌های مورد استفاده در صنعت ایجاد کنند.

ویژگی های میلگرد لنگر مثبت

۴- توانایی تحمل فشار و بارهای دینامیکی

همانطور که گفته شد، میلگردهای لنگر مثبت می‌توانند فشار و بارهای دینامیکی متفاوت که از سوی سایر سازه‌ها و فرایندهای ساخت بنا به بتن‌ها وارد می‌شوند را به خوبی تحمل کنند. به همین دلیل، استفاده از میلگردهای لنگر مثبت برای ساخت سازه‌هایی با دوام و مقاوم به کار برده می‌شود.

۵- طول عمر بالا

میلگردهای لنگر مثبت، به دلیل فرایندهای ساختی منحصر به فرد و متفاوتی که دارند، از طول عمر بالا برخوردار بوده و میتوان از آن ها برای مدت طولانی استفاده کرد.
این میلگردها طول عمر بسیار بالایی داشته و به همین دلیل گزینه مناسب برای ساخت و مقاوم سازی تجهیزات صنعتی و یا سازه‌های بتنی به شمار می‌روند.

۶- مقاومت بالا در برابر اعمال فشار و کشش

میلگرد های لنگر مثبت مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار ها و کشش های هنگام ساخت از خود نشان می دهند‌.  این ویژگی میلگردهای لنگر مثبت، یکی از دلایل مهم استفاده گسترده از این مصالح به شمار می رود و همینطور، امکان ساخت انواع مصالح با آن فراهم‌ خواهد شد.

۷- توانایی حفظ استحکام در محیط های سخت

از دیگر ویژگی ها و خصوصیات میلگردهای لنگر مثبت، می توان به توانایی بالای این میلگرد ها در محیط هایی با شرایط مکانیکی سخت اشاره کرد. در واقع، توانایی حفظ استحکام میلگردهای لنگر مثبت، سبب القای این ویژگی به سازه های دریایی و ساختمانی شده و آن ها را بهبود خواهد بخشید.

۸- برخورداری از مقاومت دمایی

میلگردهای لنگر مثبت از ویژگی‌ مقاومت به حرارت بالا و کاهش دمای شدید برخوردار هستند. این میلگردها توانایی تحمل انواع دما را داشته و در اثر قرار گیری در محیط هایی با شرایط آب و هوایی گوناگون، دچار ترک خوردگی یا شکست نخواهد شد. همچنین، این میلگرد ها جاذب حرارت نبوده و در صورت آتش سوزی مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهند.
ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردی میلگردهای لنگر مثبت، سبب استفاده گسترده و پیشبرد اهداف صنعتی گشته است‌.
البته توجه داشته باشید که انواع متفاوتی از میلگردهای لنگر مثبت وجود دارد که هر یک دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص خود می‌باشند.
این میلگردها بسته به نیاز و با توجه به پروژه‌های صنعتی توسط مهندسین ساخت سازه انتخاب شده و به مرحله بهره‌برداری می‌رسند.
همچنین، میلگردهای لنگر مثبت برای کاربردها و مصارف گوناگونی به کار برده می شوند که از آن ها می‌توان به ساخت انواع دال های بتنی همچون دال‌های تخت، دال‌های مشبک، مجدف ها و تیرهای بلوک و… استفاده کرد.

نحوه مهاربندی میلگرد لنگر مثبت

مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت، یکی از مهمترین و کاربردی ترین مراحل بهره‌برداری از این میلگردها است. مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت، همان پردازش این میلگردها است که در آن میلگردها با استفاده از سیستم‌های مهاربندی و یا سیستم‌های بسته‌بندی شده در کمربندها یا دستگاه های حمل و نقل تهیه و آماده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توجه داشته باشید که عملیات مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت، برای مقاومت و دوام بتن ها و سازه های بتنی ضروری است و از مراحلی است که باید با دقت و توجه کافی انجام شود.
بهتر است بدانید که این فرآیند ممکن است با شکل ها و ابزارهای مختلف و با بسته بندی های متنوعی انجام شود. این بسته بندی ها شامل موارد زیر هستند.

۱- مهاربندی بافته های فلزی

برخی دیگر از میلگردهای لنگر مثبت با استفاده از بسته بندی بافته های فلزی انجام می شود. این بسته بندی ها به صورت های افقی و عمودی قرار گرفته و با یکدیگر به شکل استاندارد بسته‌بندی می شوند.
در این روش، از بسته بندی های فولادی موجود برای دستیابی به اهداف صنعتی یا تکميل پروژه‌های صنعتی و عمرانی استفاده می شود.

۲- مهاربندی کیسه های بزرگ

جالب است بدانید که برخی دیگر از میلگردهای لنگر مثبت در بسته بندی های کیسه ای بزرگ قرار می‌گیرند. این میلگرد ها با استفاده از مهاربندهای محکم و در حالتی که محتویات آنها در قسمت درونی قرار دارند، مهار می‌شوند. در این روش بسته‌بندی، از مهاربندی‌های آماده که به صورت عمده در بازار وجود دارند و از جنس پلاستیک است، استفاده می‌شود.

۳- مهاربندی با استفاده از سیم های مفتول

در این روش مهاربندی، سیم‌های آرماتوربندی به صورت استاندارد و مشخص به دور میلگرد های لنگر مثبت پیچیده شده و به روش‌های اصولی و با استفاده از سیم‌های مفتول محکم می‌شود.

نحوه مهاربندی میلگرد لنگر مثبت

۴- مهاربندی با استفاده از بست های مخصوص

این روش مهاربندی با استفاده از بست‌های مخصوص که به طور معمول از جنس فولاد یا پلاستیک‌ها هستند، تداوم پیدا می‌کنند. این روش مهاربندی یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت می‌باشد.
همانطور که گفته شد، مهاربندی فولاد از جمله مراحل مهم و حائز اهمیت برای میلگردهای لنگر مثبت محسوب می‌شود و باید با دقت و حساسیت، و یا با استفاده از سیستم‌های پیشرفته انجام شود.
توجه داشته باشید که انتخاب روشی مناسب و صحیح برای عمل مهاربندی به عواملی همچون نوع سازه‌ها، نوع کاربرد سازه‌ها و همینطور، مقدار بار وارده بر آنها بستگی دارد و باید به صورت صحیح انجام شود.
خوب است که مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت در صورتی کمک کننده است که تحت نظارت و دقت دقیق افراد انجام شود.

این مرحله باید با توجه به نکاتی همچون موارد زیر، صورت گیرد.

۱- مهار کردن میلگردهای لنگر مثبت باید به صورت منظم و در فاصله‌های یکسان از هم انجام شود تا میزان نیروهای وارده به میلگردها به صورت یکنواخت توزیع شود.

۲- قطعات موجود در آرماتورها باید به صورت محکم و با استفاده از ابزار و سیم‌های مخصوص مهار شوند تا بتوان به صورت اصولی و موثر از حرکت آرماتورها پیشگیری کرد.

۳- مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت باید با دقت و به صورت صحیح انجام شود چرا که در غیر این صورت ممکن است پس از گذشت مدت زمانی از مهاربندی، شاهد به وجود آمدن ترک در نقاط مختلف بتن باشید.
بهتر است مهاربندی میلگردهای لنگر مثبت با استفاده از تجهیزات و سیستم‌های مهاربندی پیشرفته انجام شود تا بتوان از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

انواع میلگرد لنگر مثبت

میلگردهای لنگر مثبت از ویژگی‌های منحصر به فردی همچون استحکام و سختی بالا، طول عمر بالا، مقاومت بالا در برابر خردگی، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون، تراکم و چگالی مناسب و استاندارد و… برخوردار هستند. این میلگردها به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که برای صنایع گوناگون همچون صنایع ساخت تجهیزات و سازه‌های دریایی و صنایع ساخت تجهیزات ساختمانی دارند، بسیار بیشتر از سایر میلگردها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان میلگردهای معروف، شناخته شده‌اند.
در سال های اخیر، با توجه به کاربردهای میلگردهای لنگر مثبت، تعداد بسیاری از آنها ساخته شده اند که در ابعاد، سایز ها، اشکال و میزان آلیاژهای به کار رفته در میلگردها تفاوت دارند و به صورت انبوه به مرحله بهره‌برداری می‌رسند. در ادامه به برخی از انواع میلگردهای لنگر مثبت اشاره خواهیم کرد.

۱- میلگردهای لنگر دایره‌ای

این میلگردها همانطور که از نامشان نیز پیداست، میلگردهایی با شکل گرد و دایره‌ای هستند و معمولاً در صنایع ساختمانی و برای ایجاد مقاومت در بتن‌ها و همینطور صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- میلگردهای لنگر T

این میلگردها یکی دیگر از انواع میلگردهای لنگر مثبت محسوب می‌شوند که دارای لبه‌های عمودی و افقی هستند. جالب است بدانید که این میلگردها در سازه‌های ساختمانی و ساخت انواع پل‌ها مورد استفاده قرار گرفته و از مهم‌ترین میلگردها برای پیشبرد و دستیابی به برخی اهداف صنعتی محسوب می‌شوند.

۳- میلگردهای لنگر Z

میلگردهای لنگر Z، از دیگر میلگردهای لنگر مثبت هستند. این میلگردها ظاهری شبیه به حرف Z در حروف‌های انگلیسی دارند و دارای لبه‌های عمودی و مورب می‌باشند.
میلگردهای لنگر Z، از استحکام و پایداری بسیار بالایی برخوردار هستند و برای ساخت انواع سازه‌های بتنی موجود در ساختمان به کار برده می‌شوند.

انواع میلگرد لنگر مثبت

۴- میلگردهای لنگر مستطیلی یا آستانه ای

میلگردهای لنگر مستطیلی یا میلگردهای لنگر آستانه‌ای، شکلی مستطیل گونه دارند و دارای لبه‌های منحنی می‌باشند.
این میلگردها یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین میلگردهای لنگر مثبت محسوب می‌شوند و به طور معمول در ساخت انواع سازه‌های دریایی و برخی تجهیزات موجود در کشتی‌ها به کار برده می‌شوند.

۵- میلگردهای لنگر شبکه‌ای

میلگردهای لنگر شبکه‌ای دارای ساختار شبکه‌ای بوده و لب‌های متقاطعی دارد. این میلگردها معمولاً در پروژه‌های ساختمانی منحصر به فرد و خاص مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان آنها را در طرح‌های گوناگون و خاصی تولید کرد.
توجه داشته باشید که میلگردهای معرفی شده می‌توانند بسته به نوع کاربرد و نوع پروژه‌های گوناگون متفاوت باشند و به صورت‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.
ساخت و تولید میلگردهای لنگر مثبت، همواره رو به افزایش است و این میلگرد در سال های اخیر، کاربرد ویژه‌ای در صنایع مختلف و پروژه‌های گوناگون داشته است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی